علیرضا قربانی: بدون عشق نمیتوان زندگی کرد
اقتصاد 24- علیرضا قربانی مهمان قسمت اول آکنون که صبح سه شنبه 15 آذرماه در ابتدای حضور مهمانش در این برنامه پخش شد، گفت: خیلی خوشحالم که برنامه ای مثل «کتاب باز» توجه مردم را به خود جلب کرد و به نظر من این برنامه یکی از پرافتخارترین آثار است. همه قبول دارند که این یکی از بهترین برنامه های سال های اخیر است.
در ادامه روند انتخاب اشعاری که قربانی برای آثارش به سراغ آنها می رود، یکی از مضامینی که وی در پاسخ به سروش صحت در خصوص انتخاب این اشعار و نحوه انتخاب آن ها بیان کرد: نکته اول این است که چقدر میکس بسیار مهم است. با شعر شعر را بخشی از نگاه روزمره خود کنید. گاهی بچه هایم در خانه از من می پرسند چرا اینقدر با خودت شعر زمزمه می کنی؟ و اگر ندانند که من از این اتفاق لذت می برم، نمی فهمند. مثلاً وقتی حافظ می گوید باغبان هازان می بینم بی خبر/ آه از روزی که باد گل رعنا را برد ** باغبان در کنده نمی شود از او در امان نیستی/ اگر او امروز را نکند، فردا خواهد چید». این درس زندگی است و نکته این است که من با خواندن شعر احساساتم را بیان می کنم.
وی همچنین با ابراز علاقه به اشعار عمیق عاشقانه افزود: نکته دوم این است که چقدر به شعر نگاه عمیق می کنید یا اینکه چه نوع شعرهایی جزو ذائقه شماست. جدا از شعرهایی که در آنها عاشقانه است، گاهی دلم می خواهد جنبه اجتماعی داشته باشد، مثل «رزگار قریب» در عاشقانه ها، طبیعتاً عمیق تر و دورتر را ترجیح می دهم، نه اینکه زمینی نباشد، اتفاقاً باید باشد. زمینی، زیرا بدون عشق نمی توانیم زندگی کنیم، اما عاشقانه ای که عمق و بُعد بیشتری داشته باشد، ماندگارتر است.
این خواننده همچنین درباره گوش دادن به سبک های مختلف موسیقی از سراسر جهان صحبت کرد و در بخشی از سخنان خود با اشاره به علاقه خود به گوش دادن به تلاوت قرآن گفت: در بسیاری از موارد به تلاوت علاقه دارم. از قرآن و صدای قاریان مختلف به ویژه به قاریان مصری گوش می دهم. جدا از محتوای مقدس و صریح، ملودی و تکنیک آواز آنها بسیار چشمگیر و لذت بخش است. گاهی اوقات در خلوت خود به کارهای افرادی مانند محمد صدیق منشاوی، حسن عبدالعزیز، مصطفی اسماعیل و عبدالباسط که بسیار معروف هستند گوش می دهم و از اینکه انسان به تنهایی در سال 40 می تواند قرآن را بخواند بسیار متحیر می شوم. دقایقی با ملودی ها و آهنگ های مختلف و بسیار هماهنگ و درست
وی همچنین به اجرای کنسرت تخت جمشید اشاره کرد و اظهار داشت: لحظات بسیار حساسی برای اجرا در مکان های تاریخی وجود دارد و با وجود اینکه می دانستم خیلی سخت خواهد بود وارد این رویداد شدم. این را گفتم تا بدانیم جایی که تصمیم گرفتیم کنسرت را برگزار کنیم مهد تمدن بشری است و جایی است که برای جشن های سلطنتی بوده و اینطور نیست که با صدای این موسیقی آسیبی به آن وارد شود. اجرا در چنین مکان هایی در تمام دنیا امری عادی است.
بیشتر بخوانید: برگزاری کنسرت دیگری در تخت جمشید
قربانی در بخشی دیگر از صحبتهای خود در آکونون از پیوستن به ارکستر ملی میگوید و خاطرهای از آن اتفاق میگوید: قبل از آشنایی با آقای تجویدی، مدتها برای آقای تجویدی کار میکردم برای من رویایی بیش نیست، زیرا از کودکی چیزهایی مانند “سنگ خارا” را از او شنیده بودم که خودم مرور می کردم و گاهی فکر می کردم این آثار زمینی نیستند. بعد از مدت ها مطالعه با ایشان، وقتی احساس کردند می توانم مفید باشم، صریح به من گفتند که علیرضا می خواهی با ارکستر موسیقی ملی کار کنی؟ و من با اشتیاق گفتم که حتماً این آرزو را دارم و به آن علاقه دارم.
وی ادامه داد: این اتفاق زمانی افتاد که استاد شجریان دو اجرا با ارکستر اجرا کردند و بنا به دلایلی این همکاری با ارکستر قطع شد. سپس آقای تجویدی با آقای فحردینی تماس و هماهنگی کردند و قرار شد در تاریخ مشخص شده به تمرینات ارکستر موسیقی ملی بروم. تمرین در سالن رودکی برگزار شد و اجازه ورود به سالن را نداشتند. آقای فحردینی هم روی این موضوع خیلی حساس بود و من خیلی آرام راه می رفتم و در ردیف های وسط نشستم. یادم میآید بین تمرینها چند بار به عقب نگاه کردند و احساس کردند که در سالن بهم ریخته است و در نهایت از من پرسیدند اینجا چه کار میکنی؟ از تنظیم استاد تجودی هم پرسیدم و بعد از اجرای اول به روی صحنه دعوت شدم و بلافاصله دو قطعه ای را که نت های آن را تمرین کرده بودم اجرا کردم، بدون سلام و مقدمه شروع به نواختن کردم و با ارکستر روبرو شدم و دوباره قطعه دوم بدون استراحت انجام شد که کار بسیار سختی بود. بالاخره وقتی ارکستر تمام شد، گروه حدود 60 نفره روی غرفه های موسیقی دست زدند و کف زدند و آقای فحردینی دوباره کف زد و گفت کسی که این قطعات را برای اولین بار به این شکل اجرا می کند حق دارد که باشد. دو بار کف زد و سپس سولیست شد و تقریباً 10 سال تمام برنامه های ارکستر را اجرا کرد که منجر به اولین کار برای یک ارکستر موسیقی ملی شد. آقای قخرالدینی.
مروری بر زندگی روزمره مقتول و یادآوری ترانه های افشین یداللهی از دیگر موضوعاتی بود که در این گفتگو مطرح شد.
به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدرضا رضایان و اجرای سروش صحت سه شنبه هر هفته ساعت 8 صبح از شبکه فیلمو پخش می شود.